טיפוח מערכות יחסים מצמיחות עם התלמידים
מערכות יחסים מצמיחות יכולות לסייע למזער את ההשפעה ההרסנית של החיים בעוני ובהדרה והן מהוות מפתח לכל תהליכי הלמידה בכיתות.
שער:מסוגלות הצוותמסוגלות הצוות החזקת תפיסות ומטרות חינוכיות משותפות
כדי להוביל תהליכים חינוכיים אפקטיביים בבתי ספר תת־משיגים נדרשת בהירות בתפיסות ובמטרות הצוותיות, שיתמקדו כולם במחויבות לקדם הוגנות. לכל הפריטים בנושא החזקת תפיסות ומטרות חינוכיות משותפות סגירת החלוןהעשייה החינוכית בבתי ספר תת־משיגים מאתגרת במיוחד. החשיפה למצב המשפחות, האתגרים החינוכיים הרבים, ההישגים הנמוכים המתמשכים למרות המאמצים הגדולים של המורים וגורמים נוספים מובילים לכך שצוותים רבים מחזיקים בתפיסות של "הכלה" לכאורה המתבטאות בהצבת רף ציפיות נמוך לתלמידים. כדי לתכנן ולהוביל תהליכים חינוכיים אפקטיביים הנותנים מענה לאתגרים הייחודיים נדרשת בהירות וקוהרנטיות בתפיסות ובמטרות הצוותיות, שיתמקדו כולם במחויבות לקדם הוגנות. לכן, הצוות כולו צריך להחזיק באחריות משותפת להתקדמות כל התלמידים, לאמץ דפוס חשיבה מתפתח ביחס ליכולות הצוות והתלמידים ומיקוד שליטה פנימי ביחס לאתגרים החינוכיים של בית הספר. הצוות צריך לפתח הבנה משותפת כיצד לממש את התפיסות הללו בתהליכי הוראה-למידה באופן מעשי.
טיפוח מיומנויות ותהליכי למידה צוותיים
הידע הנדרש להובלת תהליכי למידה אפקטיביים בבתי ספר תת־משיגים הוא מצרך נדיר. לכל הפריטים בנושא טיפוח מיומנויות ותהליכי למידה צוותיים סגירת החלוןהובלת תהליכי למידה אפקטיביים בבתי ספר תת־משיגים דורשת רמת מומחיות גבוהה בתהליכי הוראה-למידה, תהליכי רכישת אוריינות שפת־אם, טיפוח שותפות עם הורים ועבודה עם ילדים בסיכון. הידע הנדרש לשם כך הוא מצרך נדיר – הוא אינו נלמד במוסדות להכשרת מורים, מעטים גורמי המקצוע המחזיקים בו וממילא לא ניתן לרכוש את כל המומחיות מבעוד מועד. לכן, יכולות למידה גבוהות של הצוות הן הכרחיות לצורך התמודדות עם האתגרים המגוונים - אתגרים שתמיד ידרשו פיצוח, איסוף נתונים, התנסות בכיתות ולמידה. האמונה של הצוות ביכולות הלמידה שלו והידיעה שיוכל להתמודד עם כל אתגר עתידי יתרמו באופן משמעותי לחוסן שלו. צוות המורים צריך לפתח תרבות ארגונית חקרנית ומיומנויות למידה גבוהות המתמקדות בבחינה שוטפת של הקשר בין תהליכי ההוראה להישגי התלמידים.
ביצוע תהליכי הוראה, למידה והערכה אפקטיביים
תהליכי ההוראה המקובלים אינם מספיקים לצמצום הפערים של תלמידים מרקע של עוני והדרה. לכל הפריטים בנושא ביצוע תהליכי הוראה, למידה והערכה אפקטיביים סגירת החלוןתלמידים מרקע של עוני והדרה תלויים מאוד באיכות ההוראה בבית הספר. התלמידים מתחילים את כיתה א' עם פערים משמעותיים באוריינות שפתית ומתמטית ולעיתים גם במיומנויות רגשיות כמו ויסות עצמי. תהליכי ההוראה המקובלים אינם מספיקים לצמצום הפערים של תלמידים אלה, אינם מותאמים לצרכיהם ודורשים התאמה הן בהיבטי התוכן – הדגשת הרחבת אוצר מילים וידע עולם וחשיפה אינטנסיבית לשפה כתובה – והן בהיבטים של תהליכי הוראה דיפרנציאליים. לכן, הצוות צריך להיות מסוגל לפתח וליישם ידע ייחודי ויעיל שיקדם תהליכי הוראה מותאמים המבוססים על ניתוח נתונים שוטף ובחינת העשייה בכיתות.
בניית ברית עם ההורים לטובת התלמידים
מתח שנוצר בין הסביבה הביתית לסביבה הבית ספרית, מגביר את תחושת המובסוּת של ההורים, את הריחוק מצד הצוות ומופנם על ידי התלמידים. לכל הפריטים בנושא בניית ברית עם ההורים לטובת התלמידים סגירת החלוןתחושת ביטחון של הילדים במבוגרים המשמעותיים בחייהם קריטית להתפתחותם ולגדילה התקינה שלהם. לרוב, ההיסטוריה של ההורים במערכת החינוך וההתמודדות שלהם עם מערכות ממסדיות כהורים החיים בעוני ובהדרה, מאתגרות את מערכות היחסים עם צוות המורים ומגבירות תחושות הדדיות של חוסר אמון ושיפוטיות . מתח שנוצר בין הסביבה הביתית לסביבה הבית ספרית, מגביר את תחושת המובסוּת של ההורים, את הריחוק מצד הצוות ומופנם על ידי התלמידים. במיוחד לאור זאת, הצוות צריך להיות מסוגל לייצר שותפות עם ההורים המבוססת על האמונה המשותפת ביכולת של התלמיד ללמוד ולהתקדם ועל המחויבות לחפש יחד את הדרכים המתאימות לתמיכה בילד ובמשפחתו.
טיפוח מערכות יחסים מצמיחות עם התלמידים
מערכות יחסים מצמיחות יכולות לסייע למזער את ההשפעה ההרסנית של החיים בעוני ובהדרה והן מהוות מפתח לכל תהליכי הלמידה בכיתות. לכל הפריטים בנושא טיפוח מערכות יחסים מצמיחות עם התלמידים סגירת החלוןלחיים בעוני יש השלכות שליליות וארוכות טווח על ילדים בתחומים רבים: הבריאות הפיזית, ההתפתחות הקוגניטיבית, הרגשית, החברתית, מערכות היחסים שלהם, הדימוי העצמי, הישגיהם וסיכוייהם לרכוש השכלה גבוהה, להיכנס לשוק העבודה ולהתקדם בו. מערכות יחסים מצמיחות יכולות לסייע למזער את ההשפעה ההרסנית של החיים בעוני ובהדרה והן מהוות מפתח לכל תהליכי הלמידה בכיתות. לכן, הצוות צריך להיות מסוגל לפתח מערכות יחסים מצמיחות עם התלמידים אשר יבטאו אמונה ביכולת הצמיחה וההתפתחות של הילדים.
קטגוריה מוסתרת: |